
Sa incepi editarea unui nou ziar pe o piata economica matura poate parea, la prima vedere, un act de inconstienta. Cu toate acestea, publisherii si editorii
Pablico, un titlul spaniol aparut cu doar o luna in urma, sunt convinsi ca pot face fata ravagiilor facute de catre noile tehnologii si de catre publicatiile gratuite, scrie
International Herald Tribune. Pablico, un cotidian care costa 50 de eurocenti, spera sa redreseze ceea ce editorii sai considera a fi o decadere de durata a presei scrise spaniole. Ziarul se afiseaza ca o "gura de oxigen" pe o piata dominata de ziare partizane, scrise de intelectuali de varsta medie, pentru cititori de aceeasi categorie. Avand un pret pe jumatate fata de competitorii sai, Pablico spera sa atraga cititorii cu varste cuprinse intre 25 si 45 de ani, a declarat redactorul-sef ziarului Ignacio Escolar. Publicatia, aparuta pe 26 septembrie, tipareste 250.000 de exemplare pe zi, neavand editoriale, stiri despre luptele cu tauri sau publicitate pentru prostituate, toate acestea fiind tipare ale segmentului principal al presei spaniole. Avand 64 de pagini este mai subtire decat rivalii sai spanioli, care au in medie 90 de pagini. Desi, pe majoritatea pietelor din Europa, dar si pe cea din Statele Unite, segmentul de presa scrisa inregistreaza un declin semnificativ, Spania face exceptie de la aceasta "regula", declinul pietei spaniole fiind mult mai putin vizibil. In Spania, cea mai recenta publicatie intrata pe piata este ziarul conservator
La Razon, aparut in 1990 si care are un tiraj zilnic de de 200.000 de exemplare. În ultimii doi ani vanzarile au inregistrat un usor declin, se arata intr-un studiu al asociatiei publisherilor spanioli.
Numarul cititorilor de presa scrisa din Spania este extrem de scazut, tirajul celor mai importante trei cotidiene nationale, El Pais, ABC si El Mundo, nedepasind un milion de exemplare. Datele
World Association of Newspapers arata ca in Spania (o tara de 40 de milioane de locuitori) au fost vandute anul trecut patru milioane de ziare in fiecare zi. Pablico este indreptat spre cititorii El Pais, cel mai bine vandut ziar de orientare liberala din Spania. Acesta va completa rivalitatea dintre Mediapro, unde trei dintre principalii actionari ai Pablico ocupa functii de conducere, si Grupo Prisa, publisherul El Pais. Mediapro si Prisa isi disputa drepturile de televizare a meciurilor de fotbal din Primera Division, acuzandu-se reciproc de primirea de tratamente preferentiale.
El Pais, care are un tiraj zilnic de 430.000 de exemplare, a inregistrat o scadere de 5% a vanzarilor anul trecut, avand planificata, pentru luna aceasta, o restructurare menita sa atraga cititorii tineri.
Piata media din Spania# Ziarele spaniole au in medie 90 de pagini.
# In ultimii doi ani vanzarile de ziare au inregistrat un usor declin.
# Publicatiile gratuite, in loc sa acapereze piata ziarelor traditionale, i-au transformat pe cei care nu obisnuiau sa citeasca presa scrisa in cititori.
# Tirajul celor mai importante trei cotidiene spaniole, El Pais, ABC si El Mundo, nu depaseste un milion de exemplare.
# El Pais are planificata o restructurare menita sa atraga cititorii tineri.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu